Combinatie

Alle medewerkers hadden meteen in de gaten wanneer de vrouw van Peter nachtdienst had. Dan had Astrid namelijk geen tijd om zijn kleren voor de volgende dag klaar te leggen en het resultaat was om je te bescheuren. 
Een bruine en een blauwe sok, een knaloranje overhemd met rode stropdas of een grijs pak met bruine schoenen. Hij was zo kleurenblind als een garnaal en wist de meest hilarische combinaties te verzinnen.
Gelukkig kon hij de kleuren van een verkeerslicht uit elkaar houden, anders waren de gevolgen niet te overzien.

Hij miste ook ontzettend veel, vond Astrid. Neem alleen al die schitterende herfstkleuren. Voor hem was dat gewoon een zwart-wit plaatje. Natuurlijk zaten daar wel grijstinten bij, maar toch ….
Ze las een artikel over een mogelijke oplossing, die was getest op doodshoofdaapjes. Er werd een nieuw gen in het oog geïnjecteerd en na enkele weken training konden de aapjes veel meer kleuren onderscheiden. Maar Peter had daar helemaal geen vertrouwen in. Hij kon alles prima zien zonder bril of lenzen en was niet van plan om dit op het spel te zetten. En geef hem eens ongelijk.

Twee van onze zonen kwamen ook de bovenstaande test voor rood-groen kleurenblindheid niet door. Ik kreeg een speciaal brilletje op om te kunnen zien wat zij zagen. Heel bijzonder, maar wel vervelend. Hierdoor werden ze uitgesloten van bepaalde beroepen, zoals: beroepsmilitair, schilder, fotograaf, modeontwerper, kleuterleider, binnenhuisarchitect, treinmachinist, scheikundige (kleurreacties), aardrijkskundige (kaartgebruik) en politieagent.

Ik ben heel blij dat ik niet kleurenblind ben.

Dit is een schrijfopdracht van Aline

15 opmerkingen:

  1. Ja ik kan me je blijdschap heel goed voorstellen en ben er ook blij om dat ik dat ook niet ben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb ik me eigelijk nooit gerealiseerd, dat bepaalde beroepen dan niet meer kunnen. Wat nalen moet dat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gelukkig kan ik het goed zien, kleuren zijn zo'n feest!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat lijkt mij heel erg als ik geen kleuren kon zien zeg. Ik beleef zoveel plezier met kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kleuren geven kleur aan het leven, letterlijk en figuurlijk.
    Als je vanaf je geboorte kleurenblind bent, weet je niet wat je mist als het altijd zo is geweest. Je weet niet beter, lijkt me.

    Rooika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch is een goede vriend best jaloers wanneer wij lopen te genieten in een herfstbos of plantjes uitzoeken in een tuincentrum. Hij kiest meestal voor witbloeiende, omdat die voor hem het duidelijkst contrasteren.

      Verwijderen
  6. Ik ben blij dat ik er geen last van heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is inderdaad een last! Zelf zag ik dit bij een blinde mevrouw. Niemand durfde haar zeggen dat haar combinaties echt niet konden. Ze was zo blij dat ik aanbood om een systeempje in haar kleuren en kleren te steken. Jammer toch dat mensen liever lachen dan helpen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het lijkt me verschrikkelijk geen kleuren te kunnen zien. Dat je hier bijvoorbeeld grijze klaprozen op grijs gras onder lichtgrijze wolken ziet. Brrrrr....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geloof dat er nog wél wat"soorten" kleurenblindheid zijn zodat de één toch iets minder problemen heeft dan de ander maar toch,...het lijkt me niét leuk!
    Henk is ook niet kleurenblind maar dat is geen énkele garantie dat zijn kleding een goed passende combinatie laat zien als ik er niet bij zou zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooit had ik een baas die steevast een grijze combinatie droeg bij zijn bruine haren.Toen ik dan eindelijk het lef had er wat van te zeggen hield hij nog vol dat zijn colbertje bruin was.
    Gelukkig ben ik niet kleurenblind, maar wel soms zo blind als een mol.
    groetjes,Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geluk is het toch om alle mooie kleuren te kunnen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi, heb er ook nog nimmer bij stil gestaan dat sommige beroepen niet meer zouden kunnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. tja wat je niet kent mis je ook niet denk ik dan maar jammer is het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vond het verbijsterend toen mijn zoon een kleurentest moest doen en hij wat anders zag dan ik, ik vond het echt verbazingwekkend. Hij is dus niet helemaal kleurenblind maar bijvoorbeeld rood op zwart ziet hij niet goed en nog enkele van dat soort combinaties. Op school als er met rood krijt op het bord werd geschreven was het moeilijk. Maar zijn kleding ziet er altijd pico bello in stijl uit dus zo erg is het bij hem gelukkig niet.

    BeantwoordenVerwijderen