Allergie en icoontjes

Er wordt wat afgeblunderd in blogland. Mijn taalklieren vertonen acuut allergische reacties op alle spelfouten waarover ik struikel. Het voelt echt als een kink in de kabel en ik lees dan met enige moeite verder. In een enkel geval haak ik af. 
Niemand is feilloos en sommige mensen hebben echt een dijk van een excuus. Ze zijn opgegroeid in een ander taalgebied, hebben een hersentrauma of zijn dyslectisch. 
Spellingscontrole is al een handig middeltje om de eerste fouten uit een tekst te vissen. Maar ook dan wordt er nog het nodige afgerommeld met d en t of de verschillende schrijfwijzen van bijvoorbeeld het woord “grootte”. 
Soms lees ik bij iemand die zelden steekjes laat vallen en wanneer ik er dan toch eentje zie, ga ik twijfelen. Zal ik het melden of negeer ik het? Ik zou willen dat mensen mij op mijn fouten zouden wijzen, maar denkt iedereen er zo over? Kunnen we daar een icoontje voor ontwerpen, zodat je meteen kunt zien of mensen het op prijs stellen dat ze gecorrigeerd worden? 

Zoiets bijvoorbeeld:

44 opmerkingen:

  1. Goed idee. Als ik een vautje maak, dan hoor ik het ook graag. Zolang het maar opbouwende kritiek is, is het altijd goed vind ik.
    Enne, had je het foutje bij mij gezien? Ik heb er laatst nog een WE over geschreven. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoelt toch niet De Cokc i.p.v. De Cock? ;o)
      Dat was opzet.

      Verwijderen
  2. Hoi Marja,
    Ik probeer altijd foutloze tekstjes neer te zetten en als ik na het plaatsen van een post toch nog een foutje vind dan corrigeer ik het alsnog. Maar soms maak ik wel eens een stom tikfoutje in een reactie en dat kun je niet meer corrigeren... Maar om nou een ander op spelfouten te wijzen...dat zou ik toch niet zo snel doen, tenzij er om gevraagd wordt. Ik zou toch een ander niet willen kwetsen denk ik...
    Fijne dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, ha, ha, ha, hoe herkenbaar! Ook ik zit regelmatig met kromme tenen te lezen! Ik zeg nooit iets van spelfouten, omdat ik niemand wil beledigen. Maar... Sommige blogs zijn voor mij taaltechnisch bijna onleesbaar, hoewel mijn blog juist voor deze mensen moeilijk leesbaar zal zijn... Ik zoek dus feitelijk naar 'taalgelijke' bloggers, leuk om er weer een gevonden te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het teken wel een leuk idee. Ik denk echter dat alleen de betere spellers zoiets op hun blog zouden plaatsen. Zij die veel fouten maken, zullen denken: ze begrijpen het heus wel, ook al staan er fouten in en staan er niet voor open.
    Bij elke spelfout stokt bij mij even het lezen. Als het er veel zijn, ben ik de draad van het verhaal kwijt en stop ik ook met lezen. Dit afhaken gebeurt zeker als er helemaal geen punten en hoofdletters gebruikt worden.
    Zeer ergerlijk vind ik het als mensen een moeilijke woord gebruiken en niet weten hoe ze het spellen moeten en er dan tussen haakjes achter zetten 'ík geloof dat het zo moet'. Dan denk ik, neem voor je lezers even de moeite om te checken of het wel zo moet.
    Een enkel foutje vind ik geen probleem. Dat kan iedereen wel maken. Ik ook.
    Zeker, zoals Mirjam ook zegt, typefoutjes in reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iedereen maakt wel eens een foutje denk ik. Ik probeer er op te letten maar het kan een tikfoutje zijn. Zo had ik een stukje geplaatst waar gebelegde broodjes in voor kwam. Ik lees mijn stukjes altijd 3x na voor ik ze plaats en steeds dacht ik: er klopt iets niet. Ik las er steeds overheen blijkbaar.
    Maar echte taalfouten erger ik me ook wel aan, maar ach als de strekking van het verhaal maar overkomt.

    Groetjes Petr@
    (wat een mooie foto van de bloesem)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had jouw gebelegde broodjes inderdaad gezien en dacht nog: "Goh, ze doet er waarschijnlijk dubbel beleg op." ;o)

      Verwijderen
  6. Voor sommige mensen is het misschien wel een idee, zeker als het zo'n leuke icoon is als jouw ontwerp.
    Het énige dat me écht stoort is platte tekst schrijven dus .... maar achter elkaar doorschrijven waardoor (vooral een lange) een tekst een hel kluif wordt.
    Normaal gesproken zal ik niet gauw iemand op een foutje wijzen (als ik het zelf al ontdek dan hé!)maar een enkele keer zit er humor in ...zoals b.v wat jij hierboven bij Kakel "dacht" en dan kan ik het niet laten!
    Misschien moet ik toch eens op zoek naar een therapeut die al die kromme tenen die ik in de loop der jaren heb veroorzaakt weer glad kan strijken, dat zóu toch een aardig gebaar zijn nietwaar?
    Whahaha, niet verder vertellen hoor maar zélfs ik zie wel eens dingen waar ik kromme tenen van krijg maar wie ben ik om daar uitleg over te geven, ik mag volgende week weer naar de pedicure dan komt wel weer goed;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja hoor , een "een" vergeten weg te halen én de e bleef blijkbaar hangen bij "hele" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stuur die pedicure hier ook maar even langs. ;o)

      Verwijderen
  8. Whahahaha..... als dát geen aanklacht is, héérlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. NOu meid.... van mij mag je hoor!
    En dat bordje? Helemaal geweldig!

    Ik heb diezelfde twijfels als jij bij sommigen. Meestal zeg ik er niets van omdat ik die ander niet voor het hoofd wil stoten... maar als iemand het graag wil zoals jij dan zal ik dat niet nalaten.
    Er zijn ook bloggers die al lang blij zijn dat het bloggen ze lukt, dat bloggen is hen heel dierbaar. Zij weten vaak niet hoe ze iets moeten doen en er kunnen allerlei redenen zijn waarom ze uitleg niet goed oppikken. Dat soort bloggers wil ik bewust niet corrigeren omdat het ze hun blogplezier kan afnemen. (dit is geen eigen inzicht hoor, maar zo heeft iemand het mij ooit verteld, dat zij overwoog te gaan stoppen met bloggen omdat anderen haar schrijfwijze bekritiseerden)... en dat vond ik zo sneu! En zo iets wil ik dus absoluut niet op mijn geweten hebben ;-)

    Maar je bordje... helemaal top, vind je het goed dat ik hem meeneem en op mijn log zet???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag het bordje jatten, al is het wel een rammetje natuurlijk. Misschien kun je hem verbouwen naar een muzieknoot?

      Verwijderen
  10. Marja, mijn mening ken je inmiddels, graag even zeggen als er foutjes insluipen.
    Mij overkomt het vooral als ik aan een stuk heb geschaafd, dan wil een d of t nog wel eens achterblijven. Voordeel van bloggen is dat je nog bij de tekst kunt.
    Reacties kun je verwijderen en opnieuw schrijven, ik zou ze liever willen wijzigen, maar dat kan helaas niet. Een ander op grammaticafouten(hier keek ik toch even in het woordenboek) wijzen vind ik lastig.
    Bij twijfel, Prisma woordenboek ligt altijd voor het grijpen en Google bewijst ook goede diensten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, soms denk ik een tijdje na over hoe ik iets wil formuleren, juist dan zie ik achteraf vaak dingen staan die ik niet zo geleerd heb op school. Ik verbaas mij wel over het aantal schrijfwijzen van het woord ''sowieso''. Blogs die amper leesbaar zijn door de taalfouten, die ben ik nog niet tegengekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier zoek ik veel dingen op.
      http://woordenlijst.org/zoek/?q=sowieso&w=w

      Verwijderen
  12. Was ik even weer...
    Heb je bordje meegenomen, bewerkt en mijn eigen avatar erin gezet... heb je 'idee' dus meegenomen en met een linkje naar jou terug op mijn blog gezet, zie onderin in de footer linksboven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh ik stoor mij er niet aan,want soms is iemand al blij dat bloggen al lukt.Daar reken ik mijzelf ook toe.Want ooit kon ik geen enkele zin meer duidelijk uitspreken,laat staan opschrijven.Het enigste waar ik mij aan stoor is grove of kwetsende taal.Mijn stelregel is toch hoe een verhaal binnenkomt en dan maak ik mij niet druk om spelfouten.Er zijn ergere dingen. Nou had ik dus een foutje met het zwijmelen,die staat er dus al.........
    dat kadootje dus. http://hollandswelvaren.blogspot.nl/2013/02/kadootje.html en ja ze zijn nog gelukkig.fijne dag verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk enthousiast. Ik plaats jouw linkje meteen bij het publiceren vannacht. Dankjewel.

      Verwijderen
    2. Pesoonlijk maak het me niet veel uit. Ik kijk meer naar de inhoudt dan naar de schrijfwijse. Ook houdt ik rekening met de schrijver. Mensen die er niets aan kennen doen, spaar ik. Bij anderen schrijf ik wel eens wat maar als die ervan in de versukeling raakt.
      Als iemand mij op een spelfout wijst, vindt ik dat niet erg. Vaak heb ik dan te snel geschreven en het niet goed nagekeken. Ach, late we toch begripvol voor elkaar zijn.
      Nou wil jij wel gecorigeerdt worden, maar mooi dat jij netuurlijk dit stukkie tien keer heb overgelese. Ja, dan kenne wij geen fouten meer vinden, dat spreek voor zich.

      Nou, groetjes
      Jordy, van Plato

      Verwijderen
    3. Ga jij eens even heel gauw buiten spelen, grapjas.

      Verwijderen
  14. Ja hoor, je mag ze melden! Een mens is nooit te oud om op zijn fouten te worden gewesen ;-).
    Ik kan me er ook aan ergeren, maar niet eens zo in blogland. Ik vind dat iedereen die bloggen wil, dat moet kunnen doen en zich zeker niet moet laten tegenhouden omdat hij/zij de Nederlandse taal niet goed beheerst. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Als lezers daardoor afhaken is het jammer. Heel veel mensen valt het niet eens op, alleen taalfreaks zoals wij... denk ik.
    Wel erger ik me aan taal- en spelfouten in o.a. clubbladen, weekbladen, kranten en in ondertitelingen op de TV. Met zou elkaars werk daar gewoon na moeten kijken.
    Ik ga ook even fröbelen met je plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kijk... daar heb je het al. In een reactie kun je niks veranderen...
    'Met' zou elkaars werk... moet natuurlijk 'Men' zou elkaars werk etc.. zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb ook je verkeersbord op mijn weblog gezet, maar hoe krijg ik nu de ram eruit en mijn eigen plaatje erin?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bewerken met een programma? Melody had het zo voor elkaar, maar ik ben er niet goed in. Dit bord heb ik op het www gevonden en alleen de tekst getypt via Picasa. Vraag het gerust aan Melody. Zij is kei op dit gebied.

      Verwijderen
    2. Dank je wel Marja voor je compliment, lief van je.

      En Greet, mail mij maar hoor!

      (ik zal op verzoek van Marja, een logje plaatsen met stapsgewijs hoe ik het gedaan heb)

      Verwijderen
  17. Lesblogje op verzoek van Marja : http://melodymusic.nl/archives/18142

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je mag me altijd melden als er een fout(je) is geslopen in mijn blogbericht(en).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je leest mijn gedachten Marja. Van sommigen weet ik dat foutloos schrijven moeilijk is, maar wanneer iemand van schrijven een vak wil maken, dan kan ik met moeite mijn mond houden. Zolang mijn Nederlands niet optimaal is, zeg ik niets.. Ik vind het prettig als iemand mij op een fout wijst, graag op de grammaticale fouten, daar leer ik alleen maar van.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Maar dan wel op mijn schrijversweblog (eventijdvoormijzelf), niet die over mijn gezin (5xAnderss):)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben één van die mensen die er niet op gewezen wil worden, ik heb een voldoende voor Nederlands en hik heel erg tegen de d en dt aan. Vroeger ergerde ik me er zelf mateloos aan dat het niet lukte. Nu met 43 jaar doe ik dit voor ontspanning en niet om van website naar website te surfen om et "andere" makkelijker te maken. Ik ben hier voor mijn vermaak, serieuze topics, hart onder de riem te steken. Insteek positief niet letten op.

    Een tijd terug heb ik eens wkipedia nageslagen over limericks en uitgerekend degene die mij " niet bewust" wilde corrigeren die liet bij haar eigen limericks behoorlijk wat steekjes vallen, vandaar heb ik afstand gedaan, want wat bleek kritiek geven ging deze persoon makkelijker af als krijgen.

    Dus daarom mijn motto laat de intensie vh verhaal tellen of gedicht en limerick alles komt toch van harte :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt groot gelijk, Laura. Nou krijg ik toevallig graag kritiek, dus in dit geval geef ik iedereen de kans om schoolfrik te komen spelen op mijn blog. Zolang ik geen icoontje zie, zal ik me nergens mee bemoeien. Deal?

      Verwijderen
    2. Prima Marja deal ;-)

      Of ik moet al echt helemaal de plank mis slaan dan mag jij me gerust iets leren, want tussen iemand iets leren en beleren zit voor mij ook een heel groot verschil :-D

      Verwijderen
  22. Oh jeetje .Durf ik nog wel te reageren hier? En dan lees je ook nog mee op mijn blogs en daar zitten zeker weten regelmatig fouten in .Ik vind dit eerlijk gezegd geen leuk blogje .Leef en laat leven,we kunnen niet allemaal even goed zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat je het zo opvat. Ik krijg zelf graag corrigerende opmerkingen, omdat ik dol ben op taal en allerhande weetjes.
      Heb ik ooit iets negatiefs gezegd op jouw blogs? Het is juist mijn bedoeling dat de taalfanaten elkaar kunnen laten weten dat ze graag commentaar krijgen. Vandaar het icoontje.

      Verwijderen
  23. Wie schrijft die blijft. Met of zonder taalfouten.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Vreselijk die mensen met hun schrijffouten.
    Ik ben er ook zo een.
    Daarbij ben ik ook nog eens een perfectionist.
    Maar een lagere schoolopleiding en een flinke burnout hebben veel stuk gemaakt.
    En toch, en toch, en toch, heb ik de moed gehad om een boek te schrijven.
    Waarom?
    Ik ben alle schaamtes allang voorbij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom wordt er van jou gehouden!

      Verwijderen
    2. Echt?

      Weet niet goed...........?

      Wat FIJN ! ! !
      Dank je wel, dat je dit tegen mij wil zeggen!

      Verwijderen
  25. Onze tenen staan vaak krom! Hoe is dit nu mogelijk. Wat een Nederlands. We hebben het gevoel dat veel mensen hun reactie niet nalezen en zeker niet letten op de rode stippels onder een woord. Een waarschuwing dat het niet correct geschreven wordt.
    Genoeg er over.
    Wij letten op onze schrijfwijze (grapje: schrijfweize ;-)
    Als anderen dat om wat voor reden niet willen of doen, Leven en Laten Leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha ha ja als je in een ander programma schrijft dan wordpress wel

      Verwijderen
  26. ha nou dan haak je bij mij snel af hoor maakt mij ook niet uit ieder is vrij bij mij te lezen.
    en ik maak ook taal fouten en probeer het te verbeteren
    maar ik schrijf niet in klad maar uitmijn hartdus zo op de pc
    en vaak met plezier maar ook uit verdriet dus kijk maar wat je doet de dames van de SDK zeggen in je mail maak je veel taal fouten en ik heb ze bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het hangt er van af. Ik ken iemand die dyslectisch is en absoluut niet foutloos kan schrijven, maar een briljant blog heeft. Ik vind dat je door de spelfouten nog wel de schrijver moet kunnen zien. Maar eerlijk = eerlijk: als er in elk blogbericht tien spelfouten staan (bij niet-dyslectische personen) haak ik vroeg of laat af. Maar dat geldt ook voor zeuren, zevers en klagers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen