Geen goed nieuws

De uitslag van het urineonderzoek was niet tof. Mijn uroloog had weliswaar gezegd dat de assistente dat aan mij zou doorgeven, maar hij besliste anders. Ze mocht mij voor de  maandagmiddag om 4 uur uitnodigen voor een raadpleging. Meer kon ze niet zeggen.
Nou, dan heb je vanaf vrijdagmiddag een paar spannende dagen. Dat kan ik jullie verzekeren.
Het weekend hebben wij tobbend doorgebracht en maandagochtend nog even samen gezellig het gras in de achtertuin gemaaid, maar daarna was het tijd voor de waarheid.
Na een uur in de wachtkamer werden wij als laatsten binnen geroepen. Ik wist eigenlijk al dat het nooit een goed bericht kon zijn. Ervaringsdeskundig als ik al 10 jaar ben.

De blaasspoelingen van april en mei zijn niet succesvol geweest. De kankercellen zijn zelfs nog agressiever geworden. De volgende drie geplande sessies in augustus zijn dus afgeblazen.
Er is nog maar één remedie: cystectomie. Dat klinkt simpel maar dat is het niet. Ik weet dat mijn darmen zijn beschadigd door de bestralingen in 2007. Dat materiaal is dus niet zo deugdelijk voor de heropbouw van de beoogde constructie.
Bovendien wordt er bij cystectomie een aanslag gepleegd op mijn vrouwelijke organen. Alles zit daar in een klein hoekje.  Een heel beschadigd en kwetsbaar hoekje. Dat al niet meer functioneert zoals ik dat voor die tijd gewend was ….

Op dat moment wilde ik alleen maar naar huis. Nadenken, overwegen, de boel laten bezinken. Een neut nemen en mijn kop in het zand steken. Voorlopig.

Wat nu?

31 opmerkingen:

  1. Shit! Das nogal wat, een permanente inlevering van een stuk lijf dat je dagelijks zo vaak nodig hebt. Het zal je leven er niet makkelijker op maken. Wat een rotmoment. Neem idd maar een neut en een paar dagen om aan het idee te wennen. Lees je goed in en hou elkaar maar goed vast. Kies maar voor die gladiolen, al zijn ze niet je eigen keus. Bereknuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Marja wat een rot berichten zeg. En wat een moeilijke keuze. Heel veel sterkte voor jullie zeg om de juiste beslissing te nemen met verstrekkende gevolgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een naar bericht... Ik wens je heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een pijnlijk bericht Marja, ik leef met je mee al heb je daar weinig aan. Je komt vast samen met je steun en toeverlaat tot een goede beslissing en ik wens je daar veel wijsheid bij. X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Neem inderdaad die neut en de tijd om na te denken wat het juiste is voor jou en je lijf. Maar ik denk dat je het al weet.
    Wat een rotbericht, Marja. Heel veel wijsheid en sterke. Warme groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, lieverd toch.... wat een verschrikkelijk, naar en verdrietig nieuws! Ik kan me goed voorstellen dat je het even niet meer weet... :-( Blijf vechten! Alsjeblieft... Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hè gatver... dat is precies waar je niet op zit te wachten. Ik wens je heel veel sterkte bij het maken van de juiste beslissing. Praat er over met Robert en neem vooral de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is geen mooi nieuws Marja ,ik had anders gehoopt voor je en ik wens je heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een nare uitslag, Marja. Het leven is niet eerlijk. Veel sterkte met het verwerken van deze tegenslag, en ook met het nemen van een beslissing. Dikke knuffel, ik denk aan je.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een verdrietig bericht. Stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ai Marja, ik had toch zó gehoopt dat alles goed zou gaan .... Ik wens jullie veel kracht en sterkte toe bij het verwerken van dit heel erg vervelende nieuws en met het nemen van de juiste beslissing aangaande de behandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach lieve Marja, schrik erg van dit afschuwelijk nare bericht. Wat een spanning en onzekerheid allemaal voor jullie. Hou elkaar maar stevig vast. Heel veel sterkte en een innige omhelzing.
    We denken aan jullie.
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh Marja, wat een rotweekend moet je gehad hebben, want ja.. je weet na zo'n telefoontje wel dat het niet goed zit. En nu een beslissing nemen...pfff. Eigenlijk heb je niet veel keus denk ik hè.. die gladiolen dan maar zoals Vlasje al zei? Het wordt een verandering in je leven die op zijn minst gezegd heel erg balen is, maar als het je leven redt? Dikke knuffels voor jullie allebei en heel veel sterkte! XXX <3

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach lieverd wat een akelig nieuws.ik had jullie zo graag goed nieuws gegund,. Heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ach Marja, wat naar!! ik leef met jullie mee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve, lieve Marja. Wat een vreselijk nieuws. Ik ben er helemaal stil van. Ik wens jou en je dierbaren alle sterkte. Je bent een vechter!

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hé Geen Vet Doktersoordeel!!! Lieve Marja wat gruwelijk jammer dat het er toch van moet komen. Want natuurlijk wil jij bij jouw Robbert blijven en dan heb je gewoon geen andere keuze dan "weg met die "kwaadaardige zooi".
    Die neut heb je dik verdiend natuurlijk neem er gerust twee, zeg maar dat het mag van mij.
    Heel veel sterkte in dit vervolgtraject. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor jullie hartverwarmende support.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. En nu maar hopen dat de neut goed gevallen is en je vandaag geen kater hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kater is er al sinds het bericht van maandagmiddag en in feite al van een week geleden toen we een sterk vermoeden hadden van de uitslag. :-(

      Verwijderen
  20. Nou, had al een keer gereageerd, maar deze is blijkbaar niet door gekomen.
    Wat een waardeloos nieuws zeg, daar hoop je toch niet op ............ vervolgtraject is nog minder leuk dan die blaasspoelingen ............. maar, je bent nu al zover gekomen niet opgeven nu, want ook hier kom je met alle lieve mensen om je heen weer door heen, dat weet ik zeker.
    Houd je taai meis.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoe is het nu? Nu je een paar dagen verder bent? Ik wens jullie heel veel stekrte en reken maar dat ik aan jullie denk en voor jullie duim. dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja... fladderend tussen gelatenheid en paniek.

      Verwijderen
  22. Och meisje. Hoe nu? Wat een vraag. Wat een keuze(s). Wat een gedoe.
    Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe. Knuffel uit Venlo.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik weet als geen ander door welke hel van onzekerheden je nu gaat.
    Vechten Marja wij vechten met je mee en duimen dat je over een poosje roept ; Ik ben weer helemaal oké, olé.
    Sterkte Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  24. kanker is een afschuwelijk monster zonder mededogen
    het vreet hongerig aan ’t diepste van je ziel
    knagend aan elke spaak van het levenswiel
    kon ik toveren zoals Merlijn
    dan zou sneller dan de snelste trein
    direct elke kankercel uit jouw lichaam worden gezogen


    Veel sterkte, Marja!
    Lenjef


    BeantwoordenVerwijderen
  25. Komt tijd komt raad ...rustig aan en heel veel sterkte Marja met het nemen van de beslissingen samen met je man en kinderen.
    groetjes van een geschrokken Novelle

    BeantwoordenVerwijderen
  26. O Marja wat een naar bericht.
    Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst!
    Liefs xx

    BeantwoordenVerwijderen
  27. O, nee! Marja... wat lees ik nu weer voor naar bericht?
    Ik vind het vreselijk voor jou... en voor iedereen om je heen.
    Ik weet niet wat te zeggen, nu de behandeling nog zo onzeker is.
    Veel sterkte met alles wat je moet beslissen. XXX

    BeantwoordenVerwijderen