Operatie Marja

Hallo lieve lezers,

Het omgaan met Marja's blog is compleet nieuw voor me maar ik heb haar beloofd om te proberen om jullie op de hoogte te houden van de stand van zaken.
Vergeef me als er her en der foutjes in staan. :-)

Maar nu het belangrijkste.
Marja kwam gisteren na 7,5 uur uit de operatiekamer. Vandaag hoorden we wat er allemaal gedaan is bij haar.
Baarmoeder, blaas en een stuk van de schede verwijderd. Tijdens deze ingreep kwamen ze ook nog een ingekapselde ontsteking tegen die ze ook maar onder handen hebben genomen.
Het verwijderen van de lymfklieren durfden ze niet aan daar deze, door de bestraling van 10 jaar geleden, teveel verkleefd zijn en wegnemen een te groot risico zou zijn.
De chirurg gaf eerlijk toe dat het voor hun een hele zware operatie was geweest.

Gisteren tegen een uur of 6 naar mijn meisje gegaan. Ik schrok me wild. Ze zag er uit alsof ze een bokswedstrijd had verloren!!
Logisch was ze nog niet helemaal bij kennis maar gaandeweg kwam ze bij de mensen. (Mij dus want verder mag voorlopig nog niemand anders bij haar)
Pijn heeft ze gelukkig niet en kan dat ook beheersen door een pijnpomp. Waar ze wel last van heeft is de maagsonde welke via haar neus (keel) is aangebracht.
10 van dat soort slangetjes gaan in haar lichaam. Eten wordt kunstmatig toegediend. De aangebrachte stoma mag nog niet functioneren omdat de wonden eerst moeten helen.
Het vocht wordt direct van de nieren naar buiten afgevoerd. Drinken mocht gisteren nog niet.

Vandaag 2x bij haar geweest. Wat een verschil met gisteren!! Natuurlijk, alle slangetjes, pompen, monitors en noem maar op waren nog aangesloten en dat zal voorlopig nog
minimaal 36 uur zo zijn.Maar langzaam maar zeker wordt ze weer "mijn meisje"! Weer meer interesses en haar humor komt weer terug. Mijn goden, wat kan ik toch ontzettend
blij en warm worden als na alle spanning die glimlach tevoorschijn komt.
Ook mocht ze, in zeer beperkte mate, een beetje water drinken. En, als toppunt van de dag, kreeg ze vanavond een kartonnetje appelsap. We gaan vooruit!!

Lieve mensen, Als jullie vragen hebben stel ze gerust. Ik zal mijn best doen om jullie op de hoogte te houden.

In ieder geval, natuurlijk in de eerste plaats namens Mar, bedankt voor alle belangstelling en lieve berichtjes.


32 opmerkingen:

  1. Dag,

    Ik zit dit weer met tranen in mijn ogen te lezen.
    Wens jullie nogmaals veel kracht om dit te dragen.

    Cornelia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt tof dat je de blog even overneemt! Fijn ook om je zo over moeke te zien praten. Sterkte pa en ma. Ik hou van jullie, dikke knuffel! Tot gauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat jij ons even op de hoogte brengt, Robbert. Breng haar mijn hartelijke groeten over als je wilt. Het is niet niks wat jullie te verstouwen krijgen maar met jouw goede en liefhebbende zorg voor haar, zal ze snel opknappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heftig allemaal zeg,geef haar maar veel knuffels en heel veel sterkte xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach lieve Robbert, wat een liefde spreekt er uit jouw blog. Net als Cornelia kreeg ik tranen hoor.
    Ik denk heel veel aan jullie. Ik wens jullie veel sterkte toe en dat je haar maar snel mee mag nemen naar huis. dikke knuffel voor jullie beiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn Robbert om iets van jullie te vernemen. Ze is niet uit mijn gedachten.Ik moet wel en traantje weg pinken. Blij dat alles goed is gegaan. Nu stapje voor stapje op weg naar genezing.
    Doe je haar de groetjes?

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och mijn hemel... Arme Marja, arme jij... wens haar heel veel beterschap namens mij en... hou zelf je roer ook recht! Ik zou het leuk vinden om haar een kaartje te sturen, maar om jullie adres nu op het net te gooien is ook zoiets. Zou je dat mij kunnen mailen? Mijn mailadres staat als het goed is bij mijn reactie... Sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap gedaan die blog, pap. En dan ook meteen op Facebook!
    İn nood leert men bloggen. Kusjes aan mam.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Blij dat het voorspoedig verloopt, al zijn jullie er nog lang niet. Met zoveel liefde om haar heen zal het lichter vallen. Veel liefs en sterkte voor jullie beiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel veel sterkte, groetjes en een voorzichtige knuffel voor Marja. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij zo'n liefdevolle blog houdt niemand het droog denk ik... pfff.
    Heel blij te lezen dat de operatie achter de rug is en dat Marja weer een beetje bij de wereld is. Onwijs zwaar geweest dus, wat jij opnoemt is natuurlijk niet niks wat er gedaan is.
    Kan me voorstellen dat het je goed doet haar weer te zien lachen, al is het vast een beetje als een boer met kiespijn.. Geduld is een schone zaak, maar wat zijn die artsen kundig. Zo blij dat deze oplossing er is hè! Dat ze maar rustig aan herstelt en weer snel naar huis mag.
    Fijn dat jij haar blog even overneemt, zo kan iedereen op de hoogte worden gehouden.
    Heel veel liefs, knuffels en dikke kussen voor Marja én natuurlijk ook voor jou!
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oei, dat klinkt zeer heftig! Sterkte voor Marja en jou! Fijn dat er weer een glimlach was, dat is al een begin... Knap om het bloggen even over te nemen, blij dat we zo op de hoogte kunnen blijven. Ik zt ook met spanning te wachten op een bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat fijn om weer wat te horen, je loopt er toch aan te denken iedere keer hoe het gegaan zou zijn. Wat lief dat je dat doet en wat zal het voor jezelf ook moeilijk zijn. Fijn dat het eerste begin er weer is en hopen dat het herstel spoedig verloopt. Heel veel liefs en sterkte voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kerel, Robbert wat moet je sterk zijn in deze dagen. Want jij staat maar hulpeloos aan de zijkant. Ik heb mij steeds afgevraagd of een blaas transplantatie mogelijk was? Weet jij dat? Hoewel als ik nu lees wat er is verwijderd, vraag ik mij af of dat nuttig zou zijn geweest. Sterkte voor jou en Mar en je weet ik bid voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank voor de update, Ik wens jullie allebei veel sterkte en hartelijke groeten aan Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Robbert, in gedachten bij jullie. Veel moed, sterkte en geduld gewenst. Knap dat je op deze manier en zo snel al in de lucht komt. Lieve groet ook voor Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jemig, dit is nog veel heftiger dan ik me voor kon stellen. Hulde aan de chirurg die dit heeft moeten doen.
    Ze is sterk, Marja, en wat een geluk dat haar humor niet verdwenen is tijdens de operatie. Ze zal het nog hard nodig hebben. Ik wens jullie beiden goede hoop en heel veel sterkte de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jeetje Robbert wat een verhaal ,ik heb er kippenvel van .Marja is zo'n ontzettend sterke vrouw en zo'n vechter .Zo lief hoe jij over haar schrijft ,het ontroerd mij .Ik wens Marja heel veel beterschap en jou veel sterkte .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Opmerkelijk dat je nog de zin kan opbrengen om dat allemaal hier te melden. Heel erg fijn, want ik denk dat het goed voor jullie is te weten dat velen aan Marja en jou denken.
    En heerlijk te lezen dat haar gevoel voor humor intact is en zelfs alweer aanwezig. Dat brengt luchtigheid.
    Nogmaals beterschap en geduld met alles wat nodig is voor het herstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Robbert wat een heerlijk nieuws. Van slangetjes weet ik alles en de vervelendste inderdaad in de neus.Ze komt er vast en zeker doorheen met zo'n fijne man als jij aan haar zij.
    Heel veel sterkte en ik blijf voor jullie duimen tot Marja weer zelf aan het woord is.:-)
    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Allereerst een groot compliment natuurlijk voor je eerste blogpoging, helemaal top gedaan en al had je wél heel veel fouten gemaakt, who care's zolang je ons zo gedetailleerd op de hoogte brengt. Wat fijn dat je al snel enige verbetering kon zien en jou "eigen lief" terug kon vinden tussen de slangen.
    Gelukkig wisten jullie allebei dat het geen feestje werd dus was je toch min of meer voorbereid op hoe je aan zou treffen. Ik denk dat ze op dat moment ook alléén maar behoefte aan jou had dus dat kwam goed uit.
    Wat fijn dat ze al behoorlijk van het roken af was, dan hoeft ze die extra kwelling nu niet te ondergaan. Je was behoorlijk compleet dus de enige vraag die ik heb kun jij voorlopig ook niet beantwoorden, "blijft het een beetje leefbaar voor haar. ".
    Maar dat komt vast wel goed met jouw doorzettertje.
    Verwen haar lekker en breng vooral alle groeten en liefs over en eh..... vooral doorgaan zou ik zeggen, ik durfde al niet eerder hier te kijken omdat ik niet teleurgesteld wilde worden als er géén nieuws over Marja was, dankjewel voor je ( geslaagde) poging ons op de hoogte te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ondanks alle zorgen toch een blog gemaakt voor ons, ongelooflijk! Reuze bedankt dat je ons zo snel op de hoogte houdt hoe het met Marja is, Robbert. Wat een zware operatie is het geweest. Ben met mijn gedachten steeds bij haar. Wens haar alle kracht en beterschap om er weer bovenop te krabbelen, veel liefs,
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jeetje Robbert, wat een heftig verhaal. Mooi dat je de blog van Marja even overneemt. Ik wens jou en Marja enorm veel sterkte. Samen komen jullie er wel!
    xxx
    Tessa

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik word helemaal koud als ik lees wat ze allemaal heeft moeten ondergaan en helemaal warm als ik lees met hoeveel liefde jij over je meisje schrijft. Ik hoop op een voorspoedig herstel en nog minimaal 30 jaar samen voor jullie. Doe je Marja de groeten van me? Heel veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Lief dat jullie in deze moeilijke tijd toch nog de moeite nemen om ons lezers op de hoogte te stellen. We leven natuurlijk ontzettend mee. Het bloggen geeft een gevoel alsof je familie van elkaar bent.
    Als de chirurgen het al een zware operatie vonden, kan je nagaan wat Marja heeft moeten doorstaan.
    Ik hoop van nu af aan allee maar positieve geluiden te horen. Echt goed herstellen doe je pas als je thuis bent. Je eigen vertrouwde omgeving...
    Sterkte voor jullie allemaal en veel beterschap voor Marja.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een lange operatie is dat geweest! Begrijpelijk dat Marja dat als een bokswedstrijd heeft ervaren.
    Maar ook fijn dat er al positieve dingen gebeuren!
    Heel veel sterkte en kracht toegewenst voor Marja, jou en jullie gezin!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Robbert, wat fantastisch dat je dit er ook nog 'even' bij doet en je doet het prima hoor, foutjes? nou en?? Je weet dat er veel mensen enorm met jullie meeleven en in gedachten en gebeden bij jullie zijn en dus is het voor die mensen, ons dus, ook geweldig fijn dat je ons op de hoogte houdt.

    Wat een heftige situatie en ja je lief zien lijden is erg zwaar! Ik hoop dan ook van ♥-e dat er ook iemand is die jou de armen om je schouders slaat want ook jij gaat deze strijd door.

    Mijn gebeden en gedachten zijn bij jullie beiden... en ik hoop uiteraard met iedereen mee dat Mar heel snel zal opknappen en de ellende definitief voorbij is!

    Lieve groeten uit Assen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel veel groeten en sterkte voor Marja, en dankjewel voor de update en ook sterkte voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bedankt Robbert om ons te informeren. Zowel jij als Marja sterkte voor de komende tijd.
    Lieve groeten van ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een grote en sterke liefde. Ik ben ontroerd en denk aan Marja. En wat mooi dat je dit hier even van haar overneemt. Iedereen is heel bezorgd en leeft met jullie mee. Ik duim voor een voorspoedig herstel! Liefs Bea

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Vandaag pas lees ik jouw verslag over de immense operatie die Marja ondergaan heeft. Pfff dat hakt erin, zeg. Heel fijn dat je ons op de hoogte houdt. Ik zou best wel een kaartje willen sturen. Kan dat naar het ziekenhuis waarvan je een foto plaatste, of moeten er dan meer gegevens bij (afd. kamer. ofzo)?

    Misschien hebben jullie ook wat aan het lied dat ik als zwijmel plaatste. Sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Nou, dat is dus een hele zware ingreep geworden ..........
    Maar goed, het is ondertussen al weer 4 dagen nadat je dit schreef, dus ik hoop en bid dat het herstel van Marja voorspoedig verloopt en dat de pijn beheersbaar blijft.
    En Robbert, jij en de kinderen, zullen haar vast ongelooflijk verwennen, zodat ze weer heel snel gewoon lekker naar huis kan. Sterkte allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen